Renault denkt erover na om de elektrische auto’s die het uitbrengt als zelfstandig merk verder te laten gaan. Dat betekent dus dat de Franse fabrikant als twee divisies verder zou gaan. Dit is op zich niet nieuw, recentelijk deed bijvoorbeeld Volvo al hetzelfde. Wat zou dit betekenen voor het merk en voor de rijders van de Renaults?
Beproefd recept
Dat het op zich geen probleem hoeft te zijn om de activiteiten te splitsen, is al vaak genoeg gebleken. Zo deden naast Volvo ook Seat en Citroën recentelijk al iets soortgelijks. Daarnaast is ook Ford voornemens om dit te doen. Dat de elektrische modellen onder een andere naam verder gaan, betekent bovendien niet dat Renault weer volledig op brandstofmodellen verder gaat.
Een beter verdienmodel
Volgens de leiding van Renault is het zo dat door de activiteiten te splitsen het bedrijf meer waard kan worden. Dit is dan ook de reden waarom hier al langere tijd over nagedacht wordt. Het biedt bijvoorbeeld meer kansen om gericht aan bepaalde technieken te werken. Wanneer de elektrische auto’s op specifieke worden ontwikkeld, dan kan dat veel potentieel hebben.
Meer richten op elektrisch
Het is ook goed om te weten dat door deze stap meer in EV’s geïnvesteerd kan worden. Het plan is om de auto’s met verbrandingsmotoren met partners te gaan maken. Daardoor blijft er meer geld over om in de ontwikkeling van EV’s te steken. Dit is ook belangrijk, de elektrische divisie van Renault liep ooit voorop, maar is inmiddels door verschillende merken ingehaald.
Modellen uitsluitend elektrisch aanbieden
Renault heeft voor sommige modellen al besloten dat deze alleen nog in elektrische vorm worden aangeboden. Een goed voorbeeld is de hatchback van de Megane. Die komt alleen nog maar als EV op de markt. De kans is dus ook aanwezig dat deze auto in de toekomst niet langer de naam Renault zal dragen. Het is interessant om in de gaten te houden hoe dit zich zal ontwikkelen.