De wereld is al vele jaren aan het veranderen. Ontwikkelingen zorgen er ook voor dat die veranderingen maar blijven doorgaan. Zo is het meer dan ooit mogelijk om auto’s in een webshop te kopen. Waar voorheen gedacht werd dat er altijd wel een dealerschap zou zijn waar je naartoe kon gaan, is er nu een groep die daar heel anders over denkt. Koop je straks je auto online?
Einde aan de beleving
De belangrijkste reden waarom er nog autodealers bestaan is de beleving die dit meebracht. Het ervaren van de auto voor de eerste keer wordt nog altijd van grote waarde. Vooral ook omdat het een aankoop betreft van een relatief groot bedrag. Daarvoor willen veel mensen niet over één nacht ijs gaan. In de auto zitten en alle mogelijkheden zelf kunnen zien en ervaren wordt nog altijd heel belangrijk gevonden.
De voordelen van online
Aan de andere kant zijn de voordelen van online winkelen natuurlijk ook ruimschoots bekend. Je koopt heel veel dingen online. De vraag is dan dus ook waarom je dat niet met een auto zou kunnen doen. Het is wel heel gemakkelijk om dit te verzorgen. Bovendien ben je niet gebonden aan het aanbod op een fysieke plek, maar kan je zoeken naar jouw product op jouw maat. Dat geldt zelfs voor auto’s.
De prijs als struikelblok
Wanneer je de voordelen en nadelen tegen elkaar afweegt, dan is in ieder geval één ding nog van waarde. Wie naar een dealer gaat, kan nog iets aan de prijs doen. Het is dan ook zo dat uit onderzoeken blijkt dat dit nog altijd heel belangrijk wordt gevonden. Kunnen onderhandelen om zo de kosten te verlagen, is eigenlijk wel heel belangrijk. Dit komt bij alle grote aankopen naar voren, maar vooral bij auto’s.
Een mengvorm ontwikkelen
Experts verwachten dat er uiteindelijk een mengvorm komt. De auto komt online te koop. Daarnaast wordt de service fysiek geboden. Door deze service in de aankoopprijs op te nemen, voelt het toch alsof de auto voordeliger wordt. Op de langere termijn zou dit voor alle partijen dan de nodige voordelen kunnen opleveren.